^ Do góry

Strona archiwalna

"Gaudium in litteris est - radość jest w nauce"

Radosna Szkoła- To Roztańczona Szkoła

Innowacja jest skierowana do grupy dziewcząt o zainteresowaniach tanecznych, muzycznych i sportowych z klas I – III.

Niniejsza innowacja stanowi propozycję, jak stopniowo, a jednocześnie w atrakcyjny dla dziecka sposób, wprowadzić je w świat muzyki i tańca, jak przygotować je do świadomego odbioru kultury. Zawiera ona zarówno cele edukacji tanecznej, jak i sposoby ich osiągania oraz przewidywane rezultaty podejmowanych działań.                                                                                             

Wymaganiom tym doskonale odpowiada taniec realizowany podczas zajęć koła tanecznego MINI – BINGO. Dzięki nim dzieci w sposób naturalny wchodzą w role i wyrażają siebie, szukają porozumienia z otaczającym światem ludzi, budują dziecięcy obraz świata.

 

Taniec, zabawy ruchowe dziecka z mamą , później z nauczycielem w rytm muzyki sprzyjają (u dziecka w każdym wieku) rozwojowi wszechstronnej sprawności fizycznej. Dzięki temu u dziecka harmonijnie rozwijają się poszczególne grupy mięśni, wzbogaca się skala przeżyć emocjonalnych, kształtują się dodatnie cechy charakteru i woli: cierpliwość, wytrwałość, odwaga, odporność na trud i zmęczenie. Ponadto rozwijają: pamięć, myślenie dziecka, spostrzegawczość, uwagę, orientację, wyobraźnię i inteligencję twórczą. Ruch jako naturalna potrzeba wieku dziecięcego, czynnik wręcz niezbędny dla rozwoju dziecka, świadomie kształtujący mięśnie i układ nerwowy jest środkiem, za pomocą, którego dziecko może wyrazić swe przeżycia muzyczne odzwierciedlając zmienność agogiki i dynamiki, nastrój i wyraz emocjonalny muzyki, kierunek linii melodycznej, zmiany artykulacyjne i wreszcie konstrukcję formalną utworu muzycznego. Taka identyfikacja ruchu dziecka z emocją wynikająca z percepcji muzyki wpływa na rozwój postawy twórczej, kształci samodzielność myślenia, daje możliwość indywidualnej wypowiedzi, a podporządkowanie działań muzyce uczy samoopanowania.

Udział w zajęciach ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły. Dziecko podczas zajęć poznaje przestrzeń w której się znajduje, czuje się w niej bezpieczne, staje się bardziej aktywne, przejawia większą inicjatywę, może być twórcze.

Koło taneczne to wspaniała forma zajęć pozalekcyjnych przede wszystkim dla małych dzieci z klas 1- 3. Ma wpływ na podniesienie kultury życia codziennego, życia towarzyskiego i uczuciowego dzieci w tym wieku. Taniec pozwala nieśmiałym, nadmiernie wrażliwym zapomnieć o swoich słabościach,  wyciszyć się. Można zatem powiedzieć, że muzyka w powiązaniu z określonym ruchem (rytmicznym, tanecznym) i wykorzystana na zajęciach pełni funkcję:

-          relaksacyjną, dyscyplinującą,poznawczą, uczy kultury zachowania się poprzez formy muzyczno-ruchowe.

Prowadząc zajęcia można zauważyć, że dzieci ćwiczą i tańczą bardzo chętnie, są zdyscyplinowane, skoncentrowane na dokładnym, zgodnym z rytmem powtarzaniu ćwiczeń. Z czasem zaczną wprowadzać własne pomysły ćwiczeń i dobierać podkłady muzyczne, odpowiadające ich gustom i upodobaniom. Trudniejsze zadania ruchowe rozwijają zdolności twórcze, ambicje i kierunkowe dyspozycje osobowościowe dzieci. Jednak najbardziej znaczącą korzyścią dla zdrowia ich sprawności jest rozwijanie koordynacyjnych zdolności motorycznych oraz wytrzymałości ,,aerobowej’’ przez ciągły ruch przy muzyce.

 Uczennice poznają zwyczaje związane nie tylko z tańcem, ale ze sposobem ubierania się do określonych choreografii. Wiedza uczniów zostanie poszerzona w bogatym materiale dydaktycznym i wzbogacona o aspekt wychowawczy. Wszak taniec to także pewien styl bycia, sposób zachowania się. To tolerancja do innych kultur. To zasady grzecznościowe, których trzeba przestrzegać. Wiedza i umiejętności zdobyte przy realizacji innowacji zmierzają do rozwijania twórczej aktywności dzieci, mają też na celu kształtowanie jednostek, dla których kontakt ze sztuką będzie nawykiem i wewnętrzną potrzebą.

  • Bingo_1
  • Odsłon: 94
  • Bingo_2
  • Odsłon: 85
  • Bingo_3
  • Odsłon: 79
  • Bingo_4
  • Odsłon: 76
  • Bingo_5
  • Odsłon: 74
  • Bingo_6
  • Odsłon: 74
  • Bingo_7
  • Odsłon: 71
  • Bingo_8
  • Odsłon: 78
  • Bingo_9
  • Odsłon: 80
  • Bingo_10
  • Odsłon: 77
  • Bingo_11
  • Odsłon: 84
  • Bingo_12
  • Odsłon: 79
  • Bingo_13
  • Odsłon: 82
  • Bingo_14
  • Odsłon: 86
  • Bingo_15
  • Odsłon: 76
  • Bingo_16
  • Odsłon: 80
  • Bingo_17
  • Odsłon: 76
  • Bingo_18
  • Odsłon: 77
  • Bingo_19
  • Odsłon: 108
  • Bingo_20
  • Odsłon: 84

Grażyna Gintowt- Syryca